Externé testovania žiakov sa uskutočňuje s cieľom celoslovenského zisťovania úrovne výchovno-vzdelávacích výsledkov žiakov v jednotlivých vyučovacích predmetoch alebo získania nižšieho stredného vzdelania.
V aktuálnom školskom roku sa celoplošného testovania zúčastnili žiaci deviateho ročníka základných škôl (ZŠ), štvrtého ročníka gymnázií (GYM 8-r.VP) a tanečných konzervatórií (8-r.VP) a žiaci prvého ročníka stredných škôl (5-r.VP) prijatých na vzdelávanie v strednej škole z ôsmeho ročníka ZŠ.
V súlade so školským zákonom sa testovania zúčastňujú všetci žiaci príslušných ročníkov uvedených vzdelávacích programov vrátane žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a môžu sa prihlásiť aj žiaci s mentálnym postihnutím.
Štátna školská inšpekcia (ŠŠI) každoročne monitoruje stav zabezpečenia a realizácie celoplošného testovania žiakov T9. Tento rok sledovala celoplošné testovanie v 96 ZŠ (z nich v 2 špeciálnych ZŠ) a v 21 GYM (8-r.VP a 5-r.VP). Cieľom bolo dodržiavanie pokynov vypracovaných Národným inštitútom vzdelávania a mládeže (NIVAM) k administrácii testov z predmetov matematika a vyučovacie jazyky.
V kontrolovaných subjektoch bolo celkovo evidovaných 2 864 žiakov 9. ročníkov a 613 žiakov 1. ročníka GYM 5-r. VP a 4. ročníka GYM 8-r.VP.
Kým riaditelia gymnázií na Testovanie 9 prihlásili všetkých žiakov, na ZŠ na Testovanie 9 nebolo prihlásených 42 žiakov. Ako dôvody ich neprihlásenia riaditelia uvádzali jazykovú bariéru, odhlásenie žiaka zo školy a mentálne postihnutie. V rozpore so všeobecne záväznými právnymi a internými predpismi riaditelia piatich škôl na Testovanie 9 neprihlásili 15 žiakov, ktorí si plnili povinnú školskú dochádzku mimo územia SR.
Testovania 9 sa v kontrolovaných školách zúčastnilo 2 722 (96,45 %) žiakov ZŠ a 580 (94,61 %) žiakov GYM.
Žiaci ZŠ tvorili 311 testovaných skupín, z nich v 97 skupinách boli žiaci so zdravotným znevýhodnením. Žiaci gymnázií boli testovaní v 54 skupinách (z nich v 4 skupinách/žiaci so zdravotným znevýhodnením). Žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia bez zdravotného znevýhodnenia boli testovaní v skupinách intaktných žiakov.
Z prihlásených žiakov sa na testovaní nezúčastnilo 100 žiakov ZŠ a 33 žiakov GYM.
GRAF 1 Dôvody neprítomnosti žiakov na testovaní
Výraznejšie rozdiely medzi ZŠ a GYM týkajúce sa času potrebného na vypracovanie testu preukazovali žiaci vo vyučovacích jazykoch.
ŠŠI sledovala i to, koľko percent žiakov vypracovalo testy pred uplynutím testovacieho času (o 15 a viac minút skôr). Zo zistení vyplynulo, že až tri štvrtiny žiakov GYM a polovica žiakov ZŠ vypracovala testy z vyučovacieho jazyka skôr, čo by mohol byť jeden z dôvodov na analýzu testu z pohľadu náročnosti alebo primeranosti dĺžky nastaveného času.
GRAF 2 Pomer žiakov v kontrolovaných skupinách ZŠ a GYM, ktorí vypracovali test pred uplynutím testovacieho času (o 15 a viac minút skôr)
Školy zväčša zabezpečili organizáciu, harmonogram otvárania zásielok testov a objektívny priebeh testovania v súlade so záväznými pokynmi NIVAM.
Uvedené zistenie sa týka 89,6 % z celkového počtu kontrolovaných ZŠ a 95,23 % z celkového počtu kontrolovaných gymnázií. Nedostatky, ktoré ŠŠI identifikovala v ostatných školách, súviseli najmä s nedôsledným prihlasovaním žiakov plniacich školskú dochádzku mimo územia SR do celoslovenského testovania žiakov 9. ročníka ZŠ, s nedôsledným plnením pokynov pre školského koordinátora a administrátorov a s nedodržaním pokynov na realizáciu papierovej formy testovania vyplývajúcich z Usmernenia k testovaniu žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
ŠTÁTNA ŠKOLSKÁ INŠPEKCIA NA ÚROVNI SYSTÉMU ODPORÚČA
❶
zvýšiť objektivitu priebehu testovania poverením dostatočného počtu pedagogických zamestnancov, ktorí budú vykonávať externý dozor vrátane náhradných pedagogických zamestnancov
❷
zabezpečiť dostatočný počet testov v závislosti od počtu žiakov v testovaných skupinách vrátane žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
❸
v dokumente Základné informácie T9 upozorniť riaditeľov škôl aj na povinnosť prihlasovania žiakov na testovanie v súlade s platnou legislatívou (§ 155 ods. 5 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov)
❹
doplniť vo vyhláške č. 224/2022 Z. z. o strednej škole paragraf týkajúci sa úprav externého testovania pre žiakov gymnázií s osemročným a päťročným vzdelávacím programom a tanečných konzervatórií so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
Viac o zisteniach ŠŠI v tejto oblasti sa dočítate v správe o Stave zabezpečenia a realizácie celoslovenského testovania žiakov 9. ročníka v základných školách, 4. ročníka gymnázií s osemročným vzdelávacím programom a 1. ročníka gymnázií s päťročným vzdelávacím programom v školskom roku 2022/2023 v SR.