V školskom roku 2022/2023 Štátna školská inšpekcia realizovala 986 školských inšpekcií, z ktorých takmer polovica predstavovali tematické inšpekcie (Graf 1).
Tematické inšpekcie sa zameriavali na aktuálne celospoločenské témy, z ktorých vyberáme:
Stav vzdelávania detí cudzincov – odídencov z Ukrajiny (ZŠ)
Osobitý spôsob plnenia povinnej školskej dochádzky – individuálne vzdelávanie žiakov prvého a druhého stupňa základnej školy (ZŠ)
Podmienky školy na vyučovanie telesnej a športovej výchovy (ZŠ)
Stav a úroveň vyučovania slovenského jazyka a slovenskej literatúry v školách s vyučovacím jazykom maďarským (ZŠ)
Stav zabezpečenie výchovno-vzdelávacieho procesu v súlad so ŠVP pre gymnáziá s dvoma vyučovacími jazykmi – bilingválne gymnáziá s päťročným štúdiom (GYM)
Úroveň vyučovania anglického jazyka (SOŠ)
Stav poskytovania odbornej činnosti v centre poradenstva a prevencie a špecializovanom centre poradenstva a prevencie
Okrem uvedených tém ŠŠI pravidelne kontroluje napríklad:
Stav zabezpečenia a realizácie celoslovenského testovania žiakov 9. ročníka v ZŠ a 4. ročníka GYM s osemročným vzdelávacím programom (T9)
Realizáciu externej časti a písomnej formy internej časti maturitnej skúšky na GYM a SOŠ
Realizáciu internej časti maturitnej skúšky – praktickej a teoretickej časti odbornej zložky na SOŠ
Zabezpečenie, priebeh a výsledky prijímacieho konania na GYM a SOŠ
Stav základného a odporúčaného materiálno-technického, priestorového a personálneho zabezpečenia výchovno-vzdelávacieho procesu v základnej umeleckej škole a aj pri vzdelávaní dospelých
Komplexné inšpekcie v materských, základných a stredných školách sa zameriavali na zistenie stavu pedagogického riadenia, výchovno-vzdelávacieho procesu a materiálno-technického zabezpečenia výchovy a vzdelávania.
Súhrnné správy z realizovaných inšpekcií sú zverejnené na webovom sídle: https://www.ssi.sk/spravy-z-inspekcii/
Štátna školská inšpekcia v rozsahu svojich kompetencií poskytuje školám i odbornú a poradenskú pomoc pri odstraňovaní zistených nedostatkov. Prostredníctvom spätnej väzby stimuluje školy k prevzatiu zodpovednosti za svoje zlepšenie sa a napomáha tak školám napredovať.
Pri výkone inšpekcií sa školskí inšpektori stretli s viacerými inšpiráciami a príkladmi dobrej praxe, ktoré dávame do pozornosti školám v podobe krátkej informácie s uvedením základnej charakteristiky, ako i názvu školy. Príklady dobrej praxe sa týkali:
- Rozvíjania učebného potenciálu detí s využitím činnostného učenia sa (Súkromná materská škola Guliver, Poľovnícka 1914/3B, Banská Štiavnica)
- Rozvíjania finančnej gramotnosti žiakov formou gamifikácie (Základná škola Andreja Kmeťa, Ul. M. R. Štefánika 34, Levice)
- Implementácie team teachingu (Súkromná základná škola, Gorkého 4, Skalica)
- Príkladu desegregácie (Spojená škola, Mičurova 364/1, Bytča)
- Rozvíjania komunikačných spôsobilostí aktivizáciou žiakov (Súkromná základná škola, Dneperská 1, Košice 4)
- Zmysluplného využívania digitálnych technológií (Súkromná základná škola, Trieda SNP 104, Košice)
- Dopadu vzdelávania učiteľov na úroveň učenia sa žiakov (Súkromné gymnázium, Bajkalská 20, Bratislava)
- Vzniku Centra odborného vzdelávania a prípravy (Stredná odborná škola technológií a remesiel, Ivanská 21, Bratislava)
- Vzniku cukrárne – pracoviska praktickej prípravy, ktoré bude slúžiť i pre verejnosť (Stredná odborná škola hotelových služieb a gastronómie, Farského 9, Bratislava)