Štátna školská inšpekcia vstupuje do jubilejného 25. roku svojho pôsobenia s osobitnou ambíciou neustáleho zlepšovania kvality školských inšpektorov. V školskom roku 2024/2025 sa preto rôznymi metódami zameria i na zvýšenie kvality školských inšpektorov, a to tak, aby ešte výraznejšie dokázali naplniť víziu kritického priateľa škôl a školských zariadení.
25 rokov existencie Štátnej školskej inšpekcie to je aj:
Cieľom Štátnej školskej inšpekcie je aktívne podporovať zvyšovanie kvality výchovy a vzdelávania – na základe externej evalvácie poskytovať objektívne zistenia o stave výchovy a vzdelávania v regionálnom školstve a zároveň poskytnúť informácie formou spätnej väzby školám a školským zariadeniam, zriaďovateľom, odborníkom participujúcim na výchove a vzdelávaní, rodičom a ďalším zainteresovaným v oblasti vzdelávania. Vo svojom Pláne inšpekčnej činnosti na šk. rok 2024/2025 kladie dôraz najmä na úlohy, ktoré vyplývajú zo zákona.
Štátna školská inšpekcia vykonáva školskú inšpekciu na základe plánu inšpekčnej činnosti, ktorý schvaľuje hlavný školský inšpektor v súlade s § 2 ods. 2 písm. a) vyhlášky MŠ SR č. 137/2005 Z. z. o školskej inšpekcii a predkladá ho ministrovi školstva, výskumu, vývoja a mládeže .
Vzhľadom na potrebu flexibilne a presne reagovať na nové situácie, ŠŠI pristupuje aj k „plávajúcemu plánovaniu“, ktoré umožní neustálu aktualizáciu a prispôsobenie plánu aktuálnym podmienkam
a zmenám v školskom prostredí aj v priebehu školského roka.
Štátna školská inšpekcia s víziou kritického priateľa škôl a školských zariadení bude presadzovať hodnoty, ktoré zabezpečia KVALITNÉ VZDELÁVANIE, SPRAVODLIVOSŤ, BEZPEČNOSŤ a ZODPOVEDNOSŤ vo vzdelávacom systéme:
Vysoká kvalita vzdelávania: dôraz na zabezpečenie relevantného a kvalitného vzdelávania, ktoré pripravuje žiakov na úspešný a plnohodnotný život.
Bezpečné a inkluzívne prostredie: podpora inkluzívneho vzdelávania v bezpečnom prostredí, ktoré zohľadňuje potreby a rozmanitosť detí a žiakov bez ohľadu na ich pohlavie, rasu, etnický pôvod, náboženstvo, fyzickú schopnosť alebo sociálne zázemie.
Profesionalita učiteľov a riaditeľov: monitorovanie ich potrebnej kvalifikácie, odbornosti, zručností a odbornej prípravy na riadenie výchovno-vzdelávacieho procesu, podpora profesionálneho rozvoja učiteľov a riaditeľov škôl.
Transparentnosť a zodpovednosť: podporovanie transparentnosti v činnosti škôl a školských zariadení a informovanie verejnosti o výsledkoch hodnotenia jednotlivých škôl Štátnou školskou inšpekciou. Efektívne zabezpečovanie zodpovednosti škôl a školských zariadení a ich zamestnancov za svoje činnosti a nesprávne správanie.
Monitorovanie a hodnotenie: pravidelné monitorovanie a hodnotenie škôl s cieľom zistiť ich silné stránky a identifikovať oblasti vyžadujúce si zlepšenie a ponúkať im konkrétne odporúčania na zlepšenie ich výkonu.
Spolupráca všetkých aktérov vzdelávania: podpora aktívneho zapájania rodičov a žiakov do výchovno-vzdelávacieho procesu. Zabezpečenie akceptácie ich názorov aj pri rozhodovaní o zlepšeniach a zmenách v školách.
Aj v tomto školskom roku základ inšpekcií tvoria komplexné inšpekcie v materských, základných a stredných školách. Ich cieľom je posúdiť stav a úroveň výchovno-vzdelávacieho procesu, pedagogického riadenia a podmienok výchovy a vzdelávania.
Tematické inšpekcie sa budú zameriavať na kontrolu objektivity maturitných, prijímacích a záverečných skúšok, ako i stavu zabezpečenia a realizácie celoslovenského testovania žiakov.
Štátna školská inšpekcia kladie dôraz na podporu kvalitného inkluzívneho vzdelávania žiakov, ktoré bude monitorovať na základných školách. Na základe získaných dát poskytne školám objektívny obraz o stave školy a jej príprave na inkluzívne vzdelávanie všetkých žiakov. Identifikuje indikátory a subindikátory, v ktorých dosahujú dobré výsledky a, naopak, indikátory a subindikátory, kde bude potrebné zlepšenie.
Ďalšou aktuálnou témou, ktorou sa bude Štátna školská inšpekcia zaoberať formou tematickej inšpekcie, je poskytovanie bezpečia a istoty žiakom v školskom prostredí a tolerancia diverzity, ktorá bude monitorovaná na základných aj stredných školách.
Medzi novým témami tematických inšpekcií je v materských školách stav polytechnického vzdelávania a v špeciálnych školách stav výchovno-vzdelávacieho procesu a podmienok vzdelávania v odbornom učilišti a praktickej škole.
Podrobný plán inšpekcií s uvedením konkrétnych termínov je zverejnený v Pláne inšpekčnej činnosti na školský rok 2024/2025.