Čitateľské zručnosti uchádzačov o stredoškolské štúdium boli overované len v necelej desatine úloh

Štátna školská inšpekcia (ŠŠI) v školskom roku 2023/2024 sledovala stav realizácie prijímacieho konania vrátane posudzovania kvality prijímacích skúšok (PS) na 22 stredných školách. Cieľom TI bolo zistiť, či sa dodržiavali zákonom stanovené podmienky pri prijímaní uchádzačov do 1. ročníka 4-ročného vzdelávacieho programu (VP) GYM a SOŠ a 8-ročného VP na GYM.
Tematická inšpekcia (TI) sa realizovala v 10 GYM, ktoré poskytovali vzdelávanie v 4-ročnom VP, 5 z nich aj v 8-ročnom VP a 12 SOŠ. SOŠ poskytovali štúdium v 4-ročnom VP v 25 študijných odboroch (ŠO), v 2 z nich i v systéme duálneho vzdelávania (SDV).
V sledovaných GYM celkový počet prihlásených uchádzačov prekročil plánovaný počet prijímaných uchádzačov 1 o štúdium v 4-ročnom VP o 97,7 %, v 8-ročnom VP o 109,9 % a v SOŠ o 91,7%.
Pri overovaní vedomostí uchádzačov (obsah, rozsah a úroveň PS) v súlade s platnou legislatívou sa ŠŠI zamerala na:

dodržanie vzdelávacích štandardov z profilových predmetov

Analýza testových položiek zo SJL a MAT ukázala, že najviac úloh nezodpovedalo vzdelávacím štandardom z vyučovacieho predmetu SJL v SOŠ. Pomer úloh v nesúlade so vzdelávacím štandardom z MAT bol výrazne nižší (Graf 1).

Graf 1 Porovnanie pomeru úloh v nesúlade so vzdelávacím štandardom zo SJL a MAT v kontrolovaných GYM a SOŠ

Pomer testových položiek v nesúlade so vzdelávacím štandardom zo SJL v GYM sa v porovnaní so školským rokom 2022/23 znížil z 11,7 % na 6,9 %, avšak v SOŠ sa pomer testových položiek v nesúlade zvýšil z 11,9 % na 13,0 %.

 Zo všetkých úloh v nesúlade bola viac ako polovica identifikovaných v kmeni položky/zadaní/kľúči, čo rovnako predstavuje pokles v porovnaním s predchádzajúcim školským rokom v GYM aj SOŠ.

Menšie nedostatky sa prejavili aj v nerovnomernom zastúpení všetkých rovín jazyka podľa vzdelávacích štandardov SJL, v nekorektnom používaní jazykovedných alebo literárnovedných pojmov a rôznych alternatív uvedených v kľúči správnych odpovedí, v nepomere počtu a/alebo náročnosti testových položiek k času na vypracovanie testu, ojedinele ale aj v nekorektnej oprave testov.

Negatívom v testoch zo SJL v GYM aj SOŠ bolo, že čitateľské zručnosti (čítanie s porozumením) uchádzačov o štúdium boli overované len v necelej desatine úloh (GYM 9 %; SOŠ 8,3 %), pričom sú dôležitým predpokladom zvládnutia aj ostatných vyučovacích predmetov, a teda celého štúdia, čo v porovnaní s predchádzajúcim školským rokom znamená ešte menšie zastúpenie (GYM 13,3 %; 11,4 %).

Náročnosť testových položiek z profilových predmetov v obidvoch termínoch konania PS;

Z komplexného posúdenia testov zo SJL a MAT vyplynulo, že školy sa zväčša zameriavajú na aplikačné úlohy alebo úlohy zamerané na zapamätanie a porozumenie, v pomerne menšej miere overujú schopnosť uchádzačov využívať vyššie myšlienkové procesy na úrovni analýzy (usporiadať, porovnať, spojiť), hodnotenia alebo tvorivosti (kategorizovať, reorganizovať).

Menšie nedostatky sa prejavili aj v nerovnomernom zastúpení všetkých rovín jazyka podľa vzdelávacích štandardov SJL, v nekorektnom používaní jazykovedných alebo literárnovedných pojmov a rôznych alternatív uvedených v kľúči správnych odpovedí, v nepomere počtu a/alebo náročnosti testových položiek k času na vypracovanie testu, ojedinele ale aj v nekorektnej oprave testov.

Obťažnosť testov z profilových predmetov v oboch termínoch PS 2 .

Obťažnosť testov v obidvoch termínoch v školskom roku 2023/24 bola v GYM i SOŠ vyššia v predmete SJL. Výrazný rozdiel sa prejavil v predmete MAT v SOŠ, kde obťažnosť testov v dvoch tretinách kontrolovaných subjektov bola nízka, čo sú výsledky podobné ako v predchádzajúcom školskom roku.

Hoci vo väčšine kontrolovaných škôl bola prevaha uchádzačov k plánu výkonov, kontrolované školy nezvyšovali nároky na uchádzačov overovaním takých schopností, ktoré sú predpokladom úspešného zvládnutia štúdia a následne štúdia na vysokej škole.

ŠŠI identifikovala v sledovaných školách i nedostatky týkajúce sa zabezpečenia a organizácie prijímacieho konania nedodržaním niektorých ustanovení školského zákona:

nedodržanie zákonom stanovených termínov na prerokovanie a zverejnenie formy, rozsahu a obsahu PS a zverejnenia podmienok prijatia bez PS;

nad rámec zákona stanovená podmienka vyradiť z prijímacieho konania uchádzačov so zníženou známkou zo správania;

nekompletné prihlášky žiakov so ZZ – bez prílohy od všeobecného lekára o zdravotnej spôsobilosti uchádzača študovať zvolený študijný odbor;

neurčenie jednotných kritérií na úspešné vykonanie PS pre oba termíny;

nedodržanie jednotných kritérií pri hodnotení vypracovaných testových úloh ovplyvňujúcich poradie úspešnosti uchádzačov;

nedodržanie termínu odoslania rozhodnutia o prijatí (bez PS) a neprijatí uchádzača;

Viac informácií k zisteniam je v správe o Stave prijímacieho konania na gymnáziách a stredných odborných školách v školskom roku 2023/2024

________________________________________________________________________________________________________________

  1. plán výkonov
  2. 1. stupeň úlohy na zapamätanie a porozumenie, príp. aplikáciu, 2. stupeň úlohy na aplikáciu, analýzu, 3. stupeň úlohy na analýzu, hodnotenie a tvorivosť. Úlohy na aplikáciu a analýzu boli zaraďované v závislosti od posudzovanej oblasti predmetu.