Štátna školská inšpekcia v nadväznosti na zistenia Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky, zverejnené 22. januára 2025: Na základných školách chýbajú stovky učiteľov informatiky a NIE JE KLIK AKO KLIK – Telocvikár informatikárom a nevyužitý potenciál rozširujúceho štúdia informatiky dopĺňa k problematike neodbornosti vyučovania zistenia z 83 komplexných inšpekcií vykonaných v základných školách v školskom roku 2023/2024.
Jednou zo sledovaných oblastí Štátnej školskej inšpekcie v rámci komplexných inšpekcií je aj personálne zabezpečenie výchovno-vzdelávacieho procesu vrátane odbornosti vyučovania jednotlivých vyučovacích predmetov. Riadiaci zamestnanci škôl zabezpečili odbornosť vyučovania celkovo na 85,3 % (v špeciálnych triedach na 93,6 %, v primárnom vzdelávaní na 90,5 %, v nižšom strednom vzdelávaní na 79,6 %).
Aj napriek tomu zo zistení ŠŠI vyplynulo, že v niektorých školách boli v plnej miere neodborne (0 %) vyučované predmety:
- informatika, ktorý učí žiakov rozmýšľať o algoritmoch, logicky uvažovať, argumentovať, komunikovať rozhodnutia, spolupracovať prostredníctvom digitálnych technológií, riešiť informatické problémy, pracovať s informáciami, rozumieť rizikám na internete, dokázať sa im brániť a pod., a to v primárnom vzdelávaní v 45,8 % škôl a v nižšom strednom vzdelávaní v 41 % škôl;
- technika, ktorý vedie žiakov k získaniu základných užívateľských zručností v rôznych oblastiach ľudskej činnosti a prispievať k poznaniu trhu práce, k vytváraniu životnej i profesijnej orientácie a ich uplatneniu v reálnom živote a i., v nižšom strednom vzdelávaní v 54,1 % škôl;
- v nižšom strednom vzdelávaní aj občianska náuka v 49,2 % škôl, fyzika v 43,3 %, chémia v 28,3 %, geografia v 23 % a v 21,7 % kontrolovaných subjektoch cudzí jazyk.
Percento kontrolovaných škôl, v ktorých boli niektoré predmety v plnej miere vyučované neodborne, je uvedené v grafe.
Graf Percento škôl s nulovou odbornosťou vyučovania niektorých predmetov v primárnom a nižšom strednom vzdelávaní

V kontrolovaných subjektoch nepôsobil dostatočný počet pedagogických zamestnancov s potrebnou aprobáciou. Vyučovaním uvedených predmetov bol zväčša dopĺňaný základný úväzok ostatných učiteľov. Zvýšený počet neodborne alebo čiastočne neodborne vyučovaných predmetov ovplyvnil kvalitu edukačného procesu najmä v nižšom strednom vzdelávaní.
Viac informácií k zisteniam je v Správe o stave a úrovni výchovno-vzdelávacieho procesu, pedagogického riadenia a podmienok výchovy a vzdelávania v ZŠ v školskom roku 2023/2024 .