Počet vymeškaných hodín u žiakov základných škôl za posledné roky výrazne narástol

Medzi základné povinnosti zákonných zástupcov ustanovené školským zákonom je oznámiť škole, ak sa jeho dieťa nemôže zúčastniť na výchove a vzdelávaní. Novelou školského zákona sa posilnilo právo zákonného zástupcu ospravedňovať neprítomnosť svojich detí a to tak, že ak neprítomnosť žiaka z dôvodu ochorenia trvá najviac 5 po sebe nasledujúcich vyučovacích dní a súhrnne počas mesiaca najviac 10 vyučovacích dní, neprítomnosť sa ospravedlňuje bez predloženia potvrdenia od lekára. Toto ustanovenie zákona na základe našich zistení negatívne zvyšuje počet vymeškaných vyučovacích hodín na školách aj napriek tomu, že vo výnimočných a osobitne odôvodnených prípadoch môže škola vyžadovať lekárske potvrdenie o chorobe alebo iný doklad potvrdzujúci odôvodnenosť neprítomnosti žiaka.

Dôvodom ospravedlniteľnej neprítomnosti žiaka môže byť choroba, mimoriadne nepriaznivé poveternostné podmienky, náhle prerušenie premávky hromadných dopravných prostriedkov, mimoriadne udalosti v rodine, účasť dieťaťa alebo žiaka na súťažiach. Neprítomnosť žiakov škola eviduje formou ospravedlnených alebo neospravedlnených vymeškaných hodín.

Počet vymeškaných hodín Štátna školská inšpekcia (ŠŠI) sleduje v rámci výkonu komplexnej inšpekcie (KI) a je jedným zo zdrojov využívaných pri posudzovaní práce školy so žiakmi v riziku.

Analýza zistení za školské roky 2017/2018 – 2022/2023 poukázala na zvyšujúci sa počet vymeškaných hodín. Sledované obdobie bolo v rokoch 2019 – 2021 prerušené pandémiou COVID-19, ktorá sa javí ako medzník pri zhoršení dochádzky žiakov.

V kontrolovaných subjektoch sme zisťovali údaje o vymeškaných hodinách žiakov v predchádzajúcom školskom roku. Školy, ktoré sme kontrolovali v školskom roku 2023/2024, evidovali v školskom roku 2022/2023 17 130 žiakov. Za uvedený školský rok vymeškali žiaci celkovo 2 642 723 vyučovacích hodín, čo bolo výrazne viac ako v roku 2017/2018 (Tabuľka 1).

Tabuľka 1 Prehľad počtu kontrolovaných ZŠ, počtu žiakov a celkového počtu1 vymeškaných hodín

Počet ospravedlnených vymeškaných hodín na žiaka sa za sledované obdobie zvýžil takmer o 100 %.

Kým v období pred pandémiou COVID-19 priemer na žiaka predstavoval cca 2 – 3 týždne vymeškaných vyučovacích hodín za školský rok (85,4 – 87 VH/žiaka), po pandémii narástol na takmer 4 týždne a v roku 2022/2023 až na takmer 5 týždňov absencie (146,7 VH/žiaka) (Graf 1). 

Možno konštatovať, že v školskom roku 2022/2023 každý jeden žiak sledovaných škôl priemerne viac ako jeden celý mesiac ospravedlnene nechodil do školy.

Graf 1  Priemerný počet ospravedlnených hodín na žiaka za sledované obdobie

Z analýzy dát vyplynuli alarmujúce zistenia o vysokom počte vymeškaných vyučovacích hodín najohrozenejších skupín žiakov.

V školskom roku 2022/2023 žiaci z MRK ospravedlnene vymeškali Ø 213,7 hodín na žiaka, čo predstavuje takmer 7 týždňov absencie. Títo žiaci patria k najmenej úspešným vo vzdelávaní, často žijú v zlých sociálno-ekonomických podmienkach, dochádza k zanedbávaniu výchovy a vzdelávania zo strany zákonných zástupcov, a preto je pre nich dôležité, aby im škola poskytovala podporné opatrenia. Tie však môže zmysluplne poskytovať len tým žiakom, ktorí ju pravidelne navštevujú.
Podobná situácia ako na základných školách bola identifikovaná aj na stredných odborných školách najmä v 2-ročných učebných odboroch, kde v školskom roku 2022/2023 výrazne narástol počet ospravedlnených, ale i neospravedlnených vyučovacích hodín na žiaka. V uvedenom školskom roku bol priemer vymeškaných hodín na žiaka ešte vyšší ako u žiakov z MRK a predstavoval Ø 233,6 vyučovacích hodín.

Z vyjadrení riaditeľov základných i stredných škôl vyplynulo, že hlavnou príčinou vysokej absencie žiakov je možnosť ospravedlňovania neprítomnosti na vyučovaní zákonnými zástupcami.

Neospravedlnená priemerná absencia žiakov z MRK (25,4) je v školskom roku 2022/2023 trojnásobne vyššia ako celková priemerná neospravedlnená absencia (7,6).

V školskom roku 2022/2023 subjekty na 1. stupni zaznamenali 62 929 neospravedlnených hodín s výrazným podielom žiakov z MRK (56 997 hodín – Ø 25,4 hodiny na žiaka z MRK). V rámci 2. stupňa školy evidovali 66 910 neospravedlnených hodín, z nich 47 540 vymeškali žiaci z MRK (Ø 24,3 hodín na žiaka z MRK). Viac ako 15 neospravedlnených hodín v mesiaci vymeškalo spolu 751 žiakov. V ostatných sledovaných rokoch bol počet neospravedlnených hodín nižší (Graf 2).

Neospravedlnenú absenciu zapríčinilo podľa vyjadrení riaditeľov škôl najmä záškoláctvo. Uvedení žiaci sa vyhýbajú školskému prostrediu z rôznych príčin, ktorými môžu byť nedostatočná motivácia a nestimulujúce rodinné prostredie, ale i obava z neúspechu, narušené vzťahy medzi učiteľmi a žiakmi, ako aj zlé vzťahy medzi samotnými spolužiakmi. Dlhodobé a neriešené záškoláctvo prináša ďalšie problémy, ktoré znižujú šancu na ich budúce uplatnenie v živote, preto je dôležitá efektívna, systematická spolupráca školy, školského podporného tímu so zákonnými zástupcami a zriaďovateľom. 

Graf 2  Priemerný počet neospravedlnených hodín na žiaka za sledované obdobie

I keď školy oznamujú orgánom štátnej správy absenciu žiakov vyššiu ako 15 vyučovacích hodín v mesiaci, na dané výzvy tieto orgány dostatočne nereagovali.

V zmysle legislatívy, ak zákonný zástupca dieťaťa nedbá o riadne plnenie povinnej školskej dochádzky a jeho dieťa neospravedlnene vynechá viac ako 15 vyučovacích hodín v mesiaci, je škola povinná zaslať oznámenia príslušnému orgánu štátnej správy v obci. Orgán štátnej správy zasiela spätná oznámenie o riešení uvedeného problému. V školskom roku 2022/2023 bolo zaslaných 1 360 oznámení o neospravedlnenom vymeškávaní, avšak len 119 spätných oznámení, čo naznačuje, že orgány štátnej správy situáciu so záškoláctvom žiakov, ktorí pochádzali najmä z MRK, neriešili.

Vysoká absencia žiakov na základných školách má výrazné dôsledky, ktoré sa prejavujú na individuálnej i celospoločenskej úrovni.
Častou absenciou vznikajú kumulované nedostatky v obsahu vzdelávania určeného ŠVP, čo spôsobuje problémy v kontinuite poznatkov a rozvoji kompetencií. Prehlbujú sa rozdiely vo vedomostiach, zručnostiach a kompetenciách medzi žiakmi, a tým sa zvyšuje riziko predčasného ukončenia školskej dochádzky, čo môže spôsobiť sociálne problémy ako sú nezamestnanosť, či marginalizácia jednotlivcov. Súčasne týchto žiakov ohrozuje riziko predčasného ukončenia školskej dochádzky, čo obmedzuje ich ďalšie vzdelávacie a kariérne možnosti. Nepravidelná účasť na vyučovaní oslabuje i schopnosť systematicky pracovať a angažovať sa v školských aktivitách, čo môže zapríčiniť stratu záujmu o vzdelávanie. Časté absencia na vyučovaní môže žiaka izolovať od triedneho kolektívu a tým negatívne ovplyvniť jeho sociálny a emocionálny rozvoj.
Hlavnými príčinami vysokej absencie žiakov je podľa vyjadrenia riaditeľov záškoláctvo a uplatňovanie práva zákonného zástupcu na ospravedlnenie svojho dieťaťa z vyučovania.
Pri riešení problémov záškoláctva žiakov k najúčinnejším opatreniam patrí:  

  • budovanie pozitívnej atmosféry v škole, kde sa žiaci cítia bezpečne a motivovane chodiť na vyučovanie ( inovácie vo vyučovacích metódach, interaktívne aktivity a zapojenie moderných technológií môžu zvýšiť záujem o vzdelávanie);
  • podpora žiakov, ktorí čelia stresu, úzkosti alebo iným psychickým problémom
  • spolupráca škôl a zdieľanie si skúseností v oblasti riešenia záškoláctva;
  • zriadenie funkčných školských podporných tímov (identifikovanie príčin záškoláctva napr. problémy v rodine, šikana, nízka motivácia,.. a prispôsobenie výučby pri dlhodobej absencii žiaka, aby sa minimalizovali negatívne dôsledky na jeho vzdelávanie);
  • poskytovanie celodenného výchovno-vzdelávacieho programu (možnosť navštevovať ŠKD, čím sa predlžuje čas žiaka v motivujúcom školskom prostredí a umožňuje mu zmysluplne stráviť voľný čas a pripravovať sa na vyučovanie, ponuka krúžkov, športových aktivít a záujmových činností);
  • využívanie pomoci sociálneho pedagóga (ktorý sleduje dochádzku žiakov do školy a je nápomocný pri riešení problémov);
  • zaistenie pozície pedagogických asistentov ovládajúcich rómsky jazyk, či dialekt miestnej komunity na komunikačnej úrovni (ktorí napomáha pri prekonávaní jazykovej, sociálnej a kultúrnej bariéry medzi žiakom a prostredím školy);
  • nastavenie pravidiel v školskom poriadku;
  • pravidelná analýza dochádzky a informovanie zákonných zástupcov žiakov o dochádzke ich dieťaťa;
  • sledovanie rannej dochádzky žiakov.

Kľúčom k úspechu je kombinácia prevencie, včasnej intervencie a dlhodobej spolupráce medzi školou, rodinou a komunitou.

Štátna školská inšpekcia školám odporúča monitorovať dochádzku žiakov a nastaviť účinné opatrenia na zabránenie záškoláctva, akým je jednoznačné vymedzenie pravidiel ospravedlňovania absencie zákonnými zástupcami v školskom poriadku2 a následne jeho dodržiavanie. Zo systémového hľadiska je taktiež nutné upraviť zákonné možnosti ospravedlňovania školskej neprítomnosti žiaka zákonnými zástupcami.

_______________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Celkový počet zahŕňa ospravedlnené aj neospravedlnené hodiny.
  2. umožňuje § 144 ods. 13 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov