Nezávislé monitorovanie zavádzania kurikulárnej reformy je kľúčom k jej úspechu

Kurikulárna reforma je zameraná na modernizáciu vzdelávania, ktorá je odrazom  technologického pokroku a dynamiky zmien v spoločnosti. Kľúčom k jej úspechu je efektívne zavedenie zmien do všetkých základných škôl na Slovensku s cieľom zvýšiť kvalitu a efektivitu vzdelávania a zlepšiť vzdelávacie výsledky žiakov.

Štátna školská inšpekcia systematicky sleduje a vyhodnocuje postupné zavádzanie reformy. Nezávislé monitorovanie je zásadným prvkom pri zabezpečení úspechu kurikulárnych zmien. Prispieva tým k  zlepšeniu kvality a modernizácii celého vzdelávacieho systému. 

Dlhodobý úspech akejkoľvek reformy závisí od nezávislého pravidelného monitorovania, identifikovania a analyzovania silných a slabých stránok reformných krokov. Len to zabezpečí, že reformné procesy budú udržateľné a prinesú dlhodobé výsledky.”
                                                                                                                                                                                                        Alžbeta Štofková Dianovská, hlavná školská inšpektorka

Kľúčovou oblasťou kurikulárnej reformy je vyučovací proces, v ktorom by sa mali uplatňovať inovatívne metódy vyučovania zamerané na skúmanie, bádanie a aktívne činnostné učenie žiakov, pričom sa vo výraznej miere akcentuje individuálny prístup vo vzdelávaní a potreby jednotlivca. Takisto sa zdôrazňuje aj širšie využívanie blokového a projektového vyučovania so zameraním na tímovú spoluprácu.
BENEFITY NEZÁVISLÉHO MONITOROVANIA KURIKULÁRNEJ REFORMY ŠŠI
Prostredníctvom neho ŠŠI umožňuje:

  • zistiť, či sú jednotlivé zmeny implementované v súlade s kurikulárnym zámerom a zároveň, či sú aj priebežne vyhodnocované;
  • odhaliť a identifikovať problémy v zavádzaní reformy, ktoré by mohli ohroziť jej výsledky;
  • poskytnúť dôveryhodný obraz o tom, ako sú postupné zmeny implementované v praxi;
  • vytvoriť tlak na školy, aby boli zodpovedné za efektívne zavádzanie zmien;
  • zabezpečiť relevantné informácie pre verejnosť, zákonných zástupcov žiakov a vzdelávacie inštitúcie o stave zavádzaných zmien.

Je potrebné zdôrazniť, že prínosom nezávislého monitorovania ŠŠI je zároveň aj podpora škôl v procese zmien.
Poskytovaním cielenej spätnej väzby ŠŠI pomáha školám efektívne a včas reagovať na nedostatky, a tak zlepšovať kvalitu výchovno-vzdelávacieho procesu.

ČINNOSŤ ŠŠI V NEZÁVISLOM MONITOROVANÍ KURIKUÁRNEJ REFORMY
Činnosť ŠŠI je objektívna, nezávislá a ako jediná inštitúcia má legislatívne právo priameho vstupu do škôl a osobného kontaktu s aktérmi vzdelávania. V nezávislom monitorovaní sa nezameriava iba na prácu s výsledkami, ktoré školy dosahujú, ale má možnosť sledovať a hodnotiť postupy, ktoré k  týmto výsledkom vedú.
Do procesu kurikulárnej reformy ŠŠI môže prispieť sledovaním a vyhodnocovaním:

  • plnenia kurikulárnych cieľov – či sú stanovené ciele kurikulárnej reformy efektívne implementované do výchovno-vzdelávacieho procesu (napr. rozvoj kritického myslenia žiakov);
  • implementácie nového štátneho kurikula v ŠkVP – ako si školy nastavili ŠkVP pre jednotlivé cykly;
  • rozvoja doménových gramotností a prierezových spôsobilostí – stanovených podľa nového ŠVP;
  • personálnych podmienok škôl – odbornosť a kvalifikovanosť pedagogických a odborných zamestnancov pre implementáciu nového kurikula;
  • priestorových a materiálno-technických podmienok škôl – či majú školy potrebné priestorové podmienky a materiálno-technické vybavenie na implementáciu zmien.