Kurikulárna reforma je zameraná na modernizáciu vzdelávania, ktorá je odrazom technologického pokroku a dynamiky zmien v spoločnosti. Kľúčom k jej úspechu je efektívne zavedenie zmien do všetkých základných škôl na Slovensku s cieľom zvýšiť kvalitu a efektivitu vzdelávania a zlepšiť vzdelávacie výsledky žiakov.
Štátna školská inšpekcia systematicky sleduje a vyhodnocuje postupné zavádzanie reformy. Nezávislé monitorovanie je zásadným prvkom pri zabezpečení úspechu kurikulárnych zmien. Prispieva tým k zlepšeniu kvality a modernizácii celého vzdelávacieho systému.
„Dlhodobý úspech akejkoľvek reformy závisí od nezávislého pravidelného monitorovania, identifikovania a analyzovania silných a slabých stránok reformných krokov. Len to zabezpečí, že reformné procesy budú udržateľné a prinesú dlhodobé výsledky.”
Alžbeta Štofková Dianovská, hlavná školská inšpektorka
Kľúčovou oblasťou kurikulárnej reformy je vyučovací proces, v ktorom by sa mali uplatňovať inovatívne metódy vyučovania zamerané na skúmanie, bádanie a aktívne činnostné učenie žiakov, pričom sa vo výraznej miere akcentuje individuálny prístup vo vzdelávaní a potreby jednotlivca. Takisto sa zdôrazňuje aj širšie využívanie blokového a projektového vyučovania so zameraním na tímovú spoluprácu.
BENEFITY NEZÁVISLÉHO MONITOROVANIA KURIKULÁRNEJ REFORMY ŠŠI
Prostredníctvom neho ŠŠI umožňuje:
- zistiť, či sú jednotlivé zmeny implementované v súlade s kurikulárnym zámerom a zároveň, či sú aj priebežne vyhodnocované;
- odhaliť a identifikovať problémy v zavádzaní reformy, ktoré by mohli ohroziť jej výsledky;
- poskytnúť dôveryhodný obraz o tom, ako sú postupné zmeny implementované v praxi;
- vytvoriť tlak na školy, aby boli zodpovedné za efektívne zavádzanie zmien;
- zabezpečiť relevantné informácie pre verejnosť, zákonných zástupcov žiakov a vzdelávacie inštitúcie o stave zavádzaných zmien.
Je potrebné zdôrazniť, že prínosom nezávislého monitorovania ŠŠI je zároveň aj podpora škôl v procese zmien.
Poskytovaním cielenej spätnej väzby ŠŠI pomáha školám efektívne a včas reagovať na nedostatky, a tak zlepšovať kvalitu výchovno-vzdelávacieho procesu.
ČINNOSŤ ŠŠI V NEZÁVISLOM MONITOROVANÍ KURIKUÁRNEJ REFORMY
Činnosť ŠŠI je objektívna, nezávislá a ako jediná inštitúcia má legislatívne právo priameho vstupu do škôl a osobného kontaktu s aktérmi vzdelávania. V nezávislom monitorovaní sa nezameriava iba na prácu s výsledkami, ktoré školy dosahujú, ale má možnosť sledovať a hodnotiť postupy, ktoré k týmto výsledkom vedú.
Do procesu kurikulárnej reformy ŠŠI môže prispieť sledovaním a vyhodnocovaním:
- plnenia kurikulárnych cieľov – či sú stanovené ciele kurikulárnej reformy efektívne implementované do výchovno-vzdelávacieho procesu (napr. rozvoj kritického myslenia žiakov);
- implementácie nového štátneho kurikula v ŠkVP – ako si školy nastavili ŠkVP pre jednotlivé cykly;
- rozvoja doménových gramotností a prierezových spôsobilostí – stanovených podľa nového ŠVP;
- personálnych podmienok škôl – odbornosť a kvalifikovanosť pedagogických a odborných zamestnancov pre implementáciu nového kurikula;
- priestorových a materiálno-technických podmienok škôl – či majú školy potrebné priestorové podmienky a materiálno-technické vybavenie na implementáciu zmien.