Podávanie podnetov, sťažností a petícií
Veríme, že nasledujúce informácie pomôžu rodičom a pedagogickým zamestnancom nielen pri podávaní sťažností, ale aj pri preventívnom riešení problémov.
Podanie sťažnosti síce väčšinou pomôže vyriešiť konkrétny problém, ale len málokedy zlepší vzťahy.
Podnet je podanie, ktorým sa poukazuje na porušenie právneho predpisu, ale nejde o vlastné právo podávateľa.
Štátna školská inšpekcia pristupuje ku každému podnetu individuálne. Ak obsah podnetu poukazuje na porušovanie právnych predpisov môže vykonať v škole inšpekciu bezodkladne, alebo ju môže zaradiť do plánu inšpekčnej činnosti.
Pri kontrole školská inšpekcia postupuje v súlade s právnymi predpismi, objektívne zisťuje a vyhodnocuje skutkový stav.
Štátna školská inšpekcia vybavuje podnety na výkon školskej inšpekcie podané:
- v listinnej podobe
- alebo elektronicky.
Lehoty na vybavenie podnetu nie sú stanovené žiadnym právnym predpisom.
Petícia je podanie, ktorým sa občan sám alebo spolu s inými obracia vo veciach verejného záujmu alebo iného spoločného záujmu so žiadosťami, návrhmi a sťažnosťami na orgány verejnej moci.
Petíciou sa nesmie zasahovať do nezávislosti súdu. Petícia nesmie vyzývať k porušovaniu ústavy, zákonov a právne záväzných aktov Európskej únie, popieraniu alebo obmedzovaniu osobných, politických alebo iných práv.
Petícia musí byť písomná, označená slovom „petícia“ a musí obsahovať predmet verejného alebo iného spoločného záujmu a údaje uvedené v § 4 ods. 2 zákona o petičnom práve o tom, kto ju podáva. Ak petíciu podáva petičný výbor, uvedú sa údaje uvedené v § 4 ods. 2 zákona o petičnom práve o každom jeho členovi. Každý člen petičného výboru uvedie v petícii meno, priezvisko a adresu pobytu. Osoba určená na zastupovanie v styku s orgánom verejnej správy podľa § 3 ods. 3 zákona o petičnom práve pripojí v petícii k svojmu menu, priezvisku a adrese pobytu aj podpis.
Písomná forma sa považuje za zachovanú aj vtedy, ak je petícia podaná prostredníctvom petičného systému alebo je podaná elektronicky a podpísaná zaručeným elektronickým podpisom osoby podávajúcej petíciu.
Výsledok vybavenia petície Štátna školská inšpekcia oznámi písomne do 30 pracovných dní od doručenia petície alebo od odstránenia jej nedostatkov osobe, ktorá podala petíciu alebo osobe určenej na zastupovanie v styku s orgánom verejnej správy. Ak petíciu nemožno vybaviť v tejto lehote, Štátna školská inšpekcia oznámi osobe, ktorá ju podala, že petíciu vybaví v lehote ďalších 30 pracovných dní.
Sťažnosťou podľa zákona o sťažnostiach je podanie fyzickej alebo právnickej osoby (ďalej len sťažovateľ), ktorým sa domáha ochrany svojich práv alebo právom chránených záujmov, o ktorých sa domnieva, že boli porušené činnosťou alebo nečinnosťou orgánu verejnej správy a ktoré zároveň upozorňuje na konkrétne nedostatky, najmä na porušenie právnych predpisov, ktorých odstránenie si vyžaduje zásah orgánu verejnej správy. Podrobnosti obsahuje zákon č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach výslovne vymedzuje, ktoré podania nie je možné považovať za sťažnosť.
Ide o podanie, ktoré:
- má charakter dopytu, vyjadrenia, názoru, žiadosti, podnetu alebo návrhu,
- poukazuje na konkrétne nedostatky v činnosti orgánu verejnej správy, ktorých odstránenie alebo vybavenie je upravené osobitným predpisom,
- je sťažnosťou podľa osobitného predpisu,
- smeruje proti rozhodnutiu orgánu verejnej správy vydanému v konaní podľa osobitného predpisu,
- smeruje proti záverom kontroly, auditu, dohľadu, dozoru alebo inšpekcie podľa osobitného predpisu,
- obsahuje utajované skutočnosti alebo z obsahu ktorého je zrejmé, že jeho vybavením ako sťažnosti podľa tohto zákona by došlo k ohrozeniu utajovaných skutočností podľa osobitného predpisu,
- je podaním orgánu verejnej správy, v ktorom upozorňuje na nedostatky v činnosti iného orgánu verejnej správy,
- podáva osoba poverená súdom na výkon verejnej moci.
Podávateľom sťažnosti môže byť fyzická alebo právnická osoba.
Sťažnosť možno podať:
- v listinnej podobe,
- elektronicky
- alebo osobne na orgáne verejnej správy.
Sťažnosť nemožno podať osobne ústne ani telefonicky.
Fyzická osoba musí v sťažnosti uviesť:
- meno,
- priezvisko
- a adresu pobytu.
Právnická osoba musí v sťažnosti uviesť:
- názov,
- sídlo,
- meno a priezvisko osoby oprávnenej konať za právnickú osobu.
V prípade, že sa sťažnosť podáva v listinnej podobe, musí obsahovať aj vlastnoručný podpis sťažovateľa.
Ak sa podáva elektronicky, podpísaním v elektronickej forme musí byť sťažovateľom autorizovaná podľa osobitného predpisu, to neplatí, ak sťažnosť bola odoslaná prostredníctvom prístupového miesta, ktoré vyžaduje úspešnú autentifikáciu sťažovateľa.
Ak sťažnosť podaná v elektronickej podobe nie je autorizovaná podľa osobitného predpisu ani odoslaná prostredníctvom prístupového miesta, ktoré vyžaduje úspešnú autentifikáciu sťažovateľa, sťažovateľ ju musí do piatich pracovných dní od jej podania potvrdiť, a to vlastnoručným podpisom, jej autorizáciou podľa osobitného predpisu alebo jej odoslaním prostredníctvom prístupového miesta, ktoré vyžaduje úspešnú autentifikáciu sťažovateľa, inak sa sťažnosť odloží. O odložení sťažnosti a dôvodoch jej odloženia orgán verejnej správy písomne upovedomí sťažovateľa do 15 pracovných dní od odloženia. Sťažovateľom sa na účely uvedeného rozumie aj osoba oprávnená konať v mene právnickej osoby.
Lehota na vybavenie sťažnosti začína plynúť prvým pracovným dňom nasledujúcim po dni doručenia potvrdenia sťažnosti. Ak potvrdenie sťažnosti obsahuje iné údaje ako sťažnosť podaná v elektronickej podobe, orgán verejnej správy sťažnosť podanú v elektronickej podobe odloží.
Sťažnosť musí byť čitateľná a zrozumiteľná. Musí z nej byť jednoznačné, proti komu smeruje, na aké nedostatky poukazuje a čoho sa sťažovateľ domáha.
Anonymné oznámenie je podanie, v ktorom podávateľ neuvádza svoje meno, priezvisko a poštovú adresu (právnická osoba svoj názov a sídlo). O šetrení anonymných oznámení rozhoduje hlavný školský inšpektor na základe posúdenia závažnosti predmetu oznámenia. Uvedené podanie je posudzované ako podnet, nebude posúdené ako sťažnosť, pretože takéto podanie nespĺňa zákonné požiadavky podania ako sťažnosti. Podanie sa preto v režime sťažnosti odloží.
V prípade anonymného oznámenia doručeného e-mailom bude zaslaná všeobecná informácia o doručení podania na štátnu školskú inšpekciu spolu s informáciou o tom, že toto podanie sa považuje za anonymné, čo je anonymné podanie ako aj informácia, že z uvedeného dôvodu nebudú ďalšie informácie poskytnuté. Podotýkame, že v režime sťažností môže sťažovateľ požiadať o utajenie totožnosti, niektoré sťažnosti však s utajením totožnosti prešetriť nemožno.
Základná lehota na vybavenie sťažnosti je 60 pracovných dní. Ak je sťažnosť náročná na prešetrenie, lehotu možno predĺžiť pred jej uplynutím o 30 pracovných dní, t. j. na 90 pracovných dní.
Štátna školská inšpekcia plní funkciu kontroly štátu nad úrovňou pedagogického riadenia, úrovňou výchovy a vzdelávania a materiálno-technických podmienok vrátane praktického vyučovania v školách a školských zariadeniach, v strediskách praktického vyučovania, na pracoviskách praktického vyučovania a vo vzdelávacích ustanovizniach. V tejto oblasti vybavuje sťažnosti a petície.
Sťažnosti na riaditeľov škôl v oblasti výchovy a vzdelávania a pedagogického riadenia prešetruje a vybavuje výlučne Štátna školská inšpekcia. Takéto sťažnosti treba zasielať príslušným školským inšpekčným centrám, ktoré sú organizačnými súčasťami Štátnej školskej inšpekcie a nachádzajú sa vo všetkých krajoch.
Sťažnosti na školských inšpektorov vybavuje riaditeľ príslušného školského inšpekčného centra, sťažnosti na riaditeľov školských inšpekčných centier prešetruje kancelária hlavného školského inšpektora a vybavuje hlavný školský inšpektor.
Námietky riaditeľa školy voči výsledku školskej inšpekcie sa neriešia v režime vybavovania sťažností, pretože ich upravuje osobitný predpis.
Sťažnosti na pedagogických zamestnancov vybavujú riaditelia škôl a školských zariadení.
Dozor nad dodržiavaním pracovnoprávnych predpisov, ktoré upravujú pracovnoprávne vzťahy, vykonávajú inšpektoráty práce.
Spory medzi zamestnancom a zamestnávateľom o nároky z pracovnoprávnych vzťahov prejednávajú a rozhodujú súdy.
Informácia obsiahnutá v predchádzajúcich odsekoch patrí najmä sťažovateľom z radov pedagogických zamestnancom, ktorí sa v uvedených oblastiach nesprávne obracajú na Štátnu školskú inšpekciu.
Podania týkajúce sa školských úrazov žiakov vybavujú zriaďovatelia škôl, resp. okresné úrady.
Podania týkajúce sa nedostatkov v oblasti hygieny vybavujú regionálne úrady verejného zdravotníctva.
Keďže problém sa najlepšie rieši tam, kde vznikol, rodičom odporúčame pri vzniku problému zájsť najskôr za príslušným vyučujúcim alebo za triednym učiteľom a v prípade nevyriešenia konfliktu za riaditeľom školy. Ak sa problém nepodarí vyriešiť v rámci školy, možno podať sťažnosť Štátnej školskej inšpekcii.
Totožnosť sťažovateľa je orgán verejnej správy povinný utajiť, ak o to sťažovateľ požiada. Niektoré sťažnosti však s utajením totožnosti nemožno prešetriť a vybaviť.
Nespokojnosť s klasifikáciou prospechu a správania patrí medzi najčastejší predmet sťažností.
Rodičom odporúčame, aby prospech svojho dieťaťa sledovali od začiatku klasifikačného obdobia, a nie až v januári a v júni, keď už môže byť na korekciu celkovej klasifikácie neskoro. Rodičom odporúčame pravidelne sa v škole zúčastňovať konzultácií zameraných na informovanie sa o prospechu a správaní žiakov.
Takisto správaniu dieťaťa je potrebné venovať primeranú pozornosť počas celého školského roka. Na škodu veci je, že postupom času prišlo k akejsi dehonestácii žiackej knižky, ktorá pôvodne mala (a ešte aj stále má) plniť informačnú funkciu pre rodiča. Informáciu učiteľa, že žiak nemal domácu úlohu netreba chápať ako trest, ale ako informáciu pre rodiča, že nastala takáto situácia.
V súvislosti so zníženými známkami zo správania sa veľmi často vyskytuje pridružený predmet sťažnosti – že rodič o nevhodnom správaní svojho dieťaťa nebol informovaný, a preto nemohol vykonať žiadne opatrenia na nápravu. Tu ide najmä o upozornenie, že riaditelia škôl a triedni učitelia sú povinní informovať zákonného zástupcu žiaka o podstatnom zhoršení prospechu alebo správania.
V súvislosti s problematikou hodnotenia a klasifikácie správania žiakov rodičom odporúčame, aby dôkladne poznali školský poriadok a dôsledne kontrolovali, ako ich dieťa využíva mobilný telefón či internet. Sťažnosti voči ukladaniu výchovných opatrení a zníženým známkam zo správania za zneužívanie mobilov a internetu majú stúpajúcu tendenciu, pričom niektorí rodičia nie sú k svojim deťom dostatočne kritickí. Vyskytujú sa prípady zneužívania internetu na vydieranie a šikanovanie. Obeťami sú nielen spolužiaci, ale aj učitelia. Uvedené činy závažným spôsobom zasahujú do práv iných osôb a vinník môže byť za ne nielen sankcionovaný školou, ale (pokiaľ dovŕšil 14 rokov) aj trestne stíhaný.
Pripomíname, že prípadné pokarhanie od riaditeľa školy uložené na štvrť roka alebo na tri štvrte roka by mal rodič považovať za informáciu, že prišlo k podstatnému zhoršeniu správania žiaka, čím si riaditeľ školy splnil informačnú povinnosť, ktorá mu zo školských predpisov vyplýva.
Tejto skupine podávateľov pripomíname, že škola ani Štátna školská inšpekcia nemá kompetenciu realizovať výkon súdneho rozhodnutia (napr. zabezpečovať styk rodiča s dieťaťom, ak druhý rodič koná v rozpore s rozsudkom súdu), ani riešiť nezhodu rodičov v podstatných veciach (ktorú školu dieťa bude navštevovať), o čom má podľa príslušných ustanovení zákona o rodine rozhodnúť súd. Zdôrazňujeme však, že nezhoda rodičov pri výbere školy nemôže mať za následok to, že dieťa nebude chodiť do žiadnej školy.